vendredi, décembre 15, 2006

indépendance

de grap van de RTBF heeft ver gereikt. woensdagavond verwarde en tegenstrijdige berichten uitwisseling in de keuken. de serieuzeren klommen bijna op baricades terwijl we allen verkondigden dat we nooit meer zouden terugkeren naar belgie en voor altijd hier blijven, veilig in parijs, het maison belge symbolisch bezettend bewonen. gekscherend (niemand geloofde de berichten écht), en tegelijk wel serieus van ideologie.. geen van ons wou ooit 'vlaming' of 'waal' moeten noemen als nationaliteit. indépendance: we zijn belg, onafhankelijk van of we nu in het noorden of zuiden wonen.
donderdag wou de professor van het vak 'philosophie politique et économie' meer uitleg bij wat er gaande was (ik twijfel nog steeds of hij écht mee was met het verhaal, hij is nl niet zo dom). ik kon eerst niet zoveel meer uitleggen dan dat het conneries waren, maar in de pauze hoorde ik een bericht van mijn immer in informatie voorzienende vader op mijn voicemail en kon ik iets meer helderheid brengen. een discussie ontplooide zich tijdens de pauze van de les, tussen een professor met de linksste ideeën die ik al tegenkwam onder economische professoren, en een belgisch meisje dat even een beetje frustratie ondervond van de gebrekkigheid van haar frans als het aankomt op de juiste nuances maken in het uitdrukken wat ze vindt van waar het heen gaat met de maatschappij, een discussie die desondanks zeer interessant was.

1 Comments:

Blogger Jolien said...

gek. deze middag had ik het erover aan tafel met een paar britten en een paar fransen. de parisien begon meteen al wallonië op te eisen, wat ik wel grappig vond.
voor de rest lijkt iedereen hier meer begaan met de moorden in ipswich, logischerwijs.

15/12/06 17:03  

Enregistrer un commentaire

<< Home