jeudi, septembre 28, 2006

deux semaines

het zijn de laatste dagen voor de lessen beginnen. afgelopen week en een half had ik het comfortabele leventje van twee vrijblijvende uurtjes franse les per dag, voor de rest enkele administratieve verplichtingen maar vooral veel tijd, voor alles. in die tijd ben ik getransformeerd tot een 'operating unit' , of zo voelt het toch. mijn kamertje is een uitvalsbasis waar de informatie zich verzamelt en de beperkte vloeroppervlakte tussen mijn bed en bureau inpalmt onder verscheidene vormen. grote kaart, stapeltje boeken, enveloppen met blaadjes met gekkigheidjes. afgelopen week botste ik op die manier tegen een aantal ijsbergtoppen, die ik in de loop van het jaar dieper hoop te kunnen onderzoeken. één waanzinnige ontdekking alvast voor op dit blog: via virtuele kronkelwegen vond ik www.bookcrossing.com, de site van 'the world's biggest free book club', dewelke een vrij actieve operating basis heeft in het parijse. het principe bookcrossing wordt in de oxford english dictionary als volgt gedefinieerd: bookcrossing n. the practice of leaving a book in a public place to be picked up and read by others, who then do likewise.
enerzijds zijn er de toevallige vinders, die het concept van bookcrossing uitgelegd krijgen op de eerste bladzijde van het boek dat ze dan net gevonden hebben (op de stoel naast hen in de metro, in een struik in het park); anderzijds bestaan er ook zoektocht liefhebbers, die dan al dan niet in vage bewoordingen op de site vertellen waar ze welk boek hebben achtergelaten, waarna het zoeken door de actieve sitebezoekers kan beginnen. na even surfen vond ik de parijse zoektips, er had net iemand een aantal boeken achtergelaten in het veertiende arrondissement (tevens 'mijn' arrondissement) op het cimetière de montparnasse. als tip bijvoorbeeld deze foto:

zo kwam het dat ik de volgende dag montparnasse bezocht en dat was -bijzonder- mooi.. het boek lag er helaas niet meer :-)

verder merk je ook wel dat het academiejaar zeer binnenkort begint, erasmusstudenten duiken overal op (vrij letterlijk); het maison belge begint voller te lopen, gemeenschappelijke activiteiten worden op touw gezet. vanaf hier oogt het jaar veelbelovend.

5 Comments:

Blogger Jolien said...

Bookcrossing lijkt me zo één van die dingen die op het touw gezet zijn door jonge, intelligente mensen met een goede portie creativiteit en een geloof in de schoonheid van de mensen, die bovendien nog de moed hebben om de goedheid uit te dagen. Laat ons bejubelen.
Josefine, wees gerust. Voor je de vrijheid die je nu nog hebt zal kunnen beginnen missen, zullen er al zoveel andere verrukkingen op je afgekomen zijn. Dat is toch wat ik denk.
Vlieg er maar ten volle in!

30/9/06 11:59  
Blogger Jolien said...

Josefine!!
Ik heb ontdekt dat er ergens een bookcrossing boek hier in de buurt ligt, meer zelfs, in ons aller 'Union Society Building'. Nu moet ik wel zeggen: dat is een gebouw met drie verdiepingen, winkels erin, bistro's, vanalles en ik weet niet goed hoe ik zou moeten beginnen zoeken! Kan ik ergens op de site meer zoektips erover vinden?
Ha! Morgen ga ik erheen en probeer ik het te vinden!
Leuk.

1/10/06 11:37  
Blogger josefine said...

hey jolien, inderdaad!!! ik heb ook eens gekeken en op dit moment is er een 'released' in newcastle 41 minutes ago : Top of postbox@Belle Grove and Ancrum,SpitalTongue (boek van salman rushdie, zou wel super zijn)
maar datgeen waar jij over spreekt is vijf dagen oud ondertussen. als je op 'journaler' klikt zie je de nauwkeuriger tip, in dit geval:

Released about 5 days ago (9/26/2006 8:00:00 AM BX time) at Newcastle University Students' Union Main Entrance in Newcastle upon Tyne, Tyne and Wear United Kingdom

RELEASE NOTES:
To the right of the entrance, on the raised surface at the bottom of the right hand stairway heading up to the reception desk.
edit: Book gone as of 27/09/06 13:30

dus het ligt er ook niet meer, jammer. maar dat van salman rushdie is misschien wel iets; als je de postbox @ bellegrove weet zijn...
spannend!

1/10/06 12:53  
Blogger Jolien said...

Salman Rushdie is ook al weg. Jammer. Maar die post box staat echt wel serieus in het zicht en de postbode was daar om twee uur, dus misschien heeft die het mee...
Maar ik hou het alleszins in de gaten! Jij al iets gevonden?

1/10/06 17:41  
Anonymous Anonyme said...

Lang Leve het internet.

Het is gewoon dé uitvinding voor wie lak heeft aan de realiteit en zijn eigen paradijsje wil creëren.
Het vereist natuurlijk wel veel tijd, en het kan al gauw zijn eigen leven gaan leiden maar aha! het bestaat! en hoe :-)

Liefs,

5/10/06 12:50  

Enregistrer un commentaire

<< Home