mardi, septembre 19, 2006

CIUP

in het lang: la Cité Internationale Universitaire de Paris
is om onder de indruk² van te zijn. deze mini-wereld benadert een hedendaags Utopia. een 39-tal grote herenhuizen her en der in een groen park herbergen samen ongeveer 5000 internationale studenten. in een half uurtje ben je over het domein gewandeld, en heb je tegelijkertijd een architecturaal & teletijdmachinaal wereldtripje gemaakt. het zuid-oost-aziatische huis behoort tot mijn favorieten met frivole tempelachtige versieringetjes aan de dakranden. ik was ook onder de indruk van de entree van wat denk ik het marokaans huis was: heerlijk tegelwerk.. en het huis destijds gebouwd voor studenten van de franse kolonies in afrika is bestwel lelijk maar heeft gebeeldhouwde leeuwen langs de trappen naar de ingangspoort en dat is dan natuurlijk onweerstaanbaar. het monumentaalst was een rijzige romeinse tempel waarin naar het schijnt geneeskundestudenten en -onderzoekers resideren. nederland en zwitserland gooiden het over een andere boeg en gaven namen als respectievelijk willem marinus dudok en le corbusier carte blanche. maar ok. genoeg over architectuur. een cité stelt natuurlijk niet veel voor zonder zwembad, theater, talencentrum, enkele restaurants, bank- en postkantoor, huisorkest en sportstadium. die zijn dan ook gelukkig allemaal aanwezig. Alle nationaliteiten beoefenen ook de sport 'joggen doorheen het park', hetgeen zelfs op mij bijna aanstekelijk werkt. maar als het dan toch over een persoonlijkuitdagingsdoel gaat, kies ik toch liever in zoveel mogelijk bibliotheken binnendringen (en de tel bijhouden). + ergens een bespeelbare piano vinden.
to be continued, dus..


1 Comments:

Blogger Veerle said...

Het lijkt me dat je in een heel interessante omgeving terecht gekomen bent. Alleszins eentje met veel potentieel.

En hoe gaat het gewone leventje daar? Kan je er een beetje aan wennen? Toch nog geen heimwee hoop ik?

Knuffel!

23/9/06 13:34  

Enregistrer un commentaire

<< Home