lundi, mai 21, 2007

over examens, soaps en andere spannende dingen

de voorbereiding naar de examens toe is niet altijd even boeiend. ik draaide mijn bureau voor het raam en het uitzicht werd mijn compagnie tijdens momenten van reflexie over de tot mij genomen leerstof (lees: momenten van wegdromen over de wereld buiten de leerstof, een wereld die plotseling zo intens veel interessanter werd dan de wereld binnen de leerstof). het uitzicht uit mijn raam, is ongeveer zo:

met het raam dicht

met het raam open


mijn vensterraam vormt een kader die een deeltje van de wereld toont, zoals een televisie een kader vormt waarin veel verschillende deeltjes van de wereld kunnen worden getoond. zo vaak keek ik uit mijn vensterraam, dat het een beetje als mijn eigen soapserie werd. een soapserie zonder verhaallijn, dat wel, zonder veel actie, zonder dialogen (en indien de impressie van dialoog bestond, was het onverstaanbaar), maar dat hinderde niet: mijn soap respecteerde de alledaagse gebeurtenissen in het leven van de mensen: rustig nadenkend wandelen of sjouwen met kilo's boodschappen in dunne plastieken zakjes, dat waren de principiële onderwerpen, dus voor herkenbaarheid moest mijn soap niet onderdoen. het decor veranderde ook niet zo veel, maar dat hoeft ook niet. Friends (mijn tweede favoriete soapserie) heeft zich 10 jaar in dezelfde drie decors afgespeeld. ik werd gewend aan het decor en apprecieere het. wanneer ik af en toe zelf het straatje door ging, voelde de verandering van perspectief wel vreemd aan. ik kreeg een impressie van hoe het zou zijn om die ene, nooit in beeld gebrachte kant van Monica & Rachels appartement te zien te krijgen: desoriënterend.

in sommige omstandigheden (cf. cité hollywood) is het uitzicht uit mijn raam specialer dan in andere omstandigheden. vanaf vrijdag had ik het geluk om mijn uitzicht weer (relatief) spectaculair veranderd te zien: er werden hekjes geplaatst rondom de tuin van het collège franco britannique (onze overbuur), een engelse telefooncel in de voortuin geplant, een rode 'royal british mail' postbus (zonder achterzijde) naast de trap, en houten bankjes in de tuin. excitement maakte zich van mij meester. hoe zou het aflopen met deze nieuwelingen in mijn decor?? het hele weekend was ik in de ban van deze engelse immigranten. zaterdagnacht werd ik om vijf uur gewekt door een geluid dat leek op een stem door een megafoon. ik was meteen klaarwakker, YES dacht ik, nachtopnames. ik kroop naar de overkant van mijn bed, opende het raam en tuurde in het donker. daar stond een politiewagen waarop 'attention chien méchant' te lezen stond (misschien verzin ik de méchant, het was tenslotte midden in de nacht ik herinner me niet zo helder meer) en een man in de wintervariant van het politieuniform liep rondjes rond de auto. bizarre situatie eigenlijk ook, maar er was geen hond, noch camera's of geluidsmannen te bespeuren, dus mijn interesse bekoelde snel en ik sliep verder.

toen werd het maandag. vroeg in de ochtend stond ik op om examen te gaan afleggen. de cité was nog rustig en kalm. toen ik smiddags terugkwam, kon de ontstelling niet groter zijn: ik zag net antieke legerwagens door de poort naar buiten rijden, en een geluidsman was zijn spullen aan het inpakken toen ik onderstaande foto nam. het was een historische film geweest (zo worden er wel meer gedraaid in parijs, onlangs nog verklaarde dat waarom er twintig hakenkruisvlaggen langs de rue rivoli hingen: toen we dichterbij kwamen kregen we ook de filmcamera's, soldaten en divers oorloggerelateerd rollend materieel in het oog). dat het collège franco britannique professioneel was getransformeerd in the Royal Academy of Londen, was wel mooi om te zien. maar de eigenlijke boodschap van deze post is, de waarheid die de echte waarheid is: examens zijn NIET LEUK want ze gooien altijd roet in het eten!

3 Comments:

Anonymous Anonyme said...

Historici doen niets liever dan alle plezier kapot trappen dat mensen nog kunnen vinden in wilde verhalen over het verleden. En gezien ik zelf bijna historicus ben (hout vasthouden, hout vasthouden) zal ik alvast beginnen oefenen.

Ik denk namelijk dat die mooie rode telefoonhokjes helemaal niet rood waren. Wel althans niet tijdens de eerste wereldoorlog. Toen waren die dingen gewoon grijs. Zoals de hele wereld trouwens. Het verleden is dus helaas, helaas inherent muizegrijs, zwart-wit gepolariseerd, saai maar met veel diepte en heldere contrasten. De foto's van toen liegen er niet om.
Natuurlijk laten die cineasten het na om ook maar een cent te investeren in historisch onderzoek (en gelijk hebben ze!) dus poten ze maar lekker rode telefoonhokjes neer alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Gelukkig heeft de soap die jij kijkt geen historici nodig.

Met Liefs,
Px

23/5/07 00:36  
Blogger floris said...

pas maar op dat je niet wakker schrikt van de antitankkannonnen of de luchtalarmen ;)

23/5/07 19:53  
Anonymous Anonyme said...

De telefoonkiosken van toen kwamen voor in verschillende kleuren, maar de meesten waren wel degelijk knalrood. Waarom? Omdat rood goed opvalt; en omdat het telefoonnetwerk onder het monopolie van de general post office stond (tenminste vanaf 1912) wier postbussen rood waren - net zoals in België overigens.

De (dubbele) fout zit hem niet in de kleur van de telefoonkiosk (hoewel het dakje fout is), maar in de 'royal british mail' postbus: 'royal mail' (niets 'british') is pas aangenomen als naam in 2002.

...

jaja, nog een geluk dat ik dat opgemerkt heb hé, stel je eens voor wat een catastrofe het geweest zijn zou! :)

And now I shall climb into my TARDIS and be off again!

-w.

29/5/07 13:37  

Enregistrer un commentaire

<< Home